کد خبر: 4279

تاریخ خبر:

ابراهیم حاتمی‌کیا در نشست خبری فیلم "بادیگارد"

حال این جشنواره برای من سال ۶۵ است. اولین فیلمم «هویت» که مصادف شد با عملیات «کربلای ۵» و من خیلی خجالت می کشیدم که در سینما بودم و داشتم فیلم می دیدم و بچه های روایت فتح همه در جنگ و جبهه بودند. الان هم همین حال را دارم وقتی شنیدم که بچه های مستند رفته‌اند سوریه برای شهرهای آزاده شده.

حال این جشنواره برای من  سال ۶۵ است. اولین فیلمم «هویت» که مصادف شد با عملیات «کربلای ۵» و  من خیلی خجالت می کشیدم که در سینما بودم و داشتم فیلم می دیدم و بچه های روایت فتح همه در جنگ و جبهه بودند. الان هم همین حال را دارم وقتی شنیدم که بچه های مستند رفته‌اند سوریه برای شهرهای آزاده شده.

به گزارش زاهدان‌نیوز به نقل از رجانیوز  نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا با حضور کارن همایون‌فر آهنگساز، پژمان لشکر‌پور مجری‌طرح، پرویز پرستویی و مریلا زارعی بازیگران فیلم و حمید باباوند منتقد جلسه برگزار شد.

حاتمی کیا در ابتدای این نشست با اشاره به حال و هوای این روزهای جشنواره فیلم فجر و تقارن آن با شهادت مدافعین حرم در سوریه و عراق گفت: حال این جشنواره برای من سال ۶۵ است. اولین فیلمم «هویت» که مصادف شد با عملیات «کربلای ۵» و  من خیلی خجالت می کشیدم که در سینما بودم و داشتم فیلم می دیدم و بچه های روایت فتح همه در جنگ و جبهه بودند. الان هم همین حال را دارم وقتی شنیدم که بچه های مستند رفته‌اند سوریه برای شهرهای آزاده شده.

این کارگردان گفت: این مسیری است که دارم طی می کنم وهمیشه سعی کرده ام که آنچه در بیرون می‌گذرد را ببینم و در فیلمم منعکس کنند. این تعابیر دوستان هست و محترم است  اما برای من یک مسیر است. مثل همین انقلاب و همین نظام.

این کارگردان با عنوان اینکه فیلمبرداری این اثر سینمایی سه ماه به طول انجامیده، اظهار کرد: البته وقتی می‌گویم سه ماه منظورم سه ماه حاتمی کیایی است که فشار زیادی روی همه عوامل بوده است. و اصرار زیادی داشتم که همه صحنه‌های اکشن را دربیاوریم. به همی دلیل فشار زیادی روی محمود لاری بود که زیر باران و در حین رانندگی فیلمبرداری کند، روی پرویز پرستویی فشار زیادی بود و هنوز هم بابت آسیب‌هایی که در جریان فیلم داشته، تحت درمان و فیزیوتراپی است.

حاتمی کیا با اشاره به اینکه کمبودهای مالی سینمای ما را به سمت آپارتمانی بودن برده است، تاکید کرد: فیلم‌های ما آپارتمانی شده‌اند و جنس آپارتمانی آن‌ها هم تنبل و ساده شده و تلاشم را کرده‌ام که از اکشن در فیلم استفاده درستی داشته باشم و فضای دیگری را به وجود بیاورم.

کارگردان فیلم «بادیگارد» در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان انرژی اتمی حمایت‌های مالی از فیلم داشته، اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی لطف زیادی داشتند و به ما اجازه دادند صحنه‌ای را در آن‌جا فیلمبرداری کنیم، اما آن‌ها اسپانسر ار نیستند و ما حتی بنزهایی که در فیلم داشتیم را اجاره کردیم و روزی ۸۰۰ هزار تومان برای آن‌ها پرداخته کردیم.

وی با اشاره به دعوت عوامل فیلم برای حضور در فرش قرمز گفت:  اعتقادی به فرش قرمز ندارم و اگر کراوات برای برخی حرام و برخی مکروه است ولی برایم حضور در چنین فضاهایی در سینما حرام است.

حاتمی کیا ادامه داد: این فیلم نقد منش سیاسی و شخصیت های سیاسی است نه نقد دولت تدبیر و امید. می توانستم هم فکر کنم که ممکن است چنین تعبیری نیز پیش بیاید اما بنظرم ظرفیت برداشت صحیح وجود دارد اما لزوما ربطی به دولت ها ندارد.

کارگردان "بادیگارد" در خصوص قهرمان و ضدقهرمان در این فیلم اظهار داشت: به نظرم قهرمانی و ضد قهرمان به همین اندازه کافی یود که آن را نشان دهیم و البته ضدقهرمان بودن در فیلم همان شک و تردیدی است که در فیلم نشان  دادیم.

در ادامه این نشست پرویز پرستویی، بازیگر نقش حاج حیدر در بادیگارد، گفت: تصمیم گیرندگان جشنواره تصمیم گرفتند که فرش قرمز گرفتند ولی اصولا وقتی در ابن میزانسن قرار می گیرم تعادلم را از دست می دهند وگرنه هیچگونه بی حرمتی به مسئولان جشنواره و کسانی که در ابن فرش قرار می گیرند،  نیست.

حرف‌های کارگردان «بادیگارد» در نشست خبری پایان نپذیرفته بود. او به جمع خبرنگاران آمد.

ابراهیم حاتمی کیا کارگردان فیلم «بادیگارد» بعد از حضور در نشست خبری جشنواره در درجمع خبرنگاران حاضر شد و گفت:‌ حرف ما در سینما باید حرف روز باشد و الان یکی از مهم‌ترین حرفهای کشور ما موضوع سوریه است. شما نگاه بکنید دم در همین سالن برای حفظ امنیت گیت اشعه ایکس گذاشته‌اند. الان داعش نزدیک کشور ما شده است و ما دمِ در کشورمان گیت اشعه ایکس گذاشته‌ایم. خدا کند که فیلمسازهای ما متوجه این موضوع بشوند و فیلم‌های خود را متوجه این وضعیت خاص کشور کنند. اما متاسفانه می‌شنویم که آثاری که درباره این موضوع ساخته شده هم وارد جشنواره نشده است. ۹۰ درصد فیلمها متوجه این خطر نیستند و بی‌توجهی به این بچه‌های رزمنده یک ظلم بسیار بزرگ است.

حاتمی‌کیا ادامه داد: این توجیه درست نیست که ممکن است این آثار به خوبی نتواند موضوع را نمایش دهند. اتفاقا باید این آثار ساخته شوند و باید فیلمسازی که خطر را پذیرفته و برای فیلمسازی به عراق رفته  تشویق شود و باید به کار او توجه کرد. من نمی دانم در این ساختار چگونه برنامه ‌ریزی می‌شود که لزوماً ۱۰ تا یا ۲۰ تا فیلم وارد مسابقه شوند. باید این بچه‌ها بیایند و کارشان دیده شود. به‌خصوص فیلمسازی که رفته در عراق کار کرده و هر لحظه احتمال ترورش وجود دارد. باید برای اینها احترام قائل شویم. این که اینها در حاشیه جشنواره باشند درست است؟ من نه به محمد حیدری کار دارم و نه حتی به آقای ایوبی و آقای  جنتی. با آقای روحانی کار دارم که در این موضوع هست. چطور می‌شود که فیلمهای اینگونه وارد مسابقه نمی‌شوند،‌حتی اگر ضعیف باشند. اما بهرحال این موضوع،‌موضوع روز ماست. چه کنیم که هنوز هم مثل زمان جنگ مسئولان سمت شمال می ایستند،‌ در حالی که در جنوب جنگ است. خطر دم در این کشور است و دوباره دارد همان قصه تکرار می شود و دوستان متوجه نیستند.

کارگردان فیلم سینمایی بادیگارد در پاسخ به این سئوال که چرا تا به‌حال برای تهیه مستند به سوریه نرفته است، در حالی بغض کرده بود گفت:‌به والله می خواستم به سوریه بروم و امروز می‌خواستم تهران نباشم،‌اما نشد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا بادیگارد سکانس حذفی هم داشته است، افزود: به هیچ عنوان هیچ سکانس حذف شده ای نداشتیم.

حاتمی کیا در پاسخ به این سئوال که آیا فیلم شما برای نسل امروز هم جذاب است گفت: من مهندسی دقیق از این بحث ندارم و حرف خود را در فیلم زده ام. شاید مخاطب این فیلم در طول زمان با ان ارتباط برقرار کند، شاید هم در لحظه. گمان می کردم خانم‌ها با این فیلم ارتباط برقرار نکنند اما بازخوردها را که در سینما دیدم متوجه شدم آنها هم مانند جوان‌ها با این فیلم ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند.

کارگردان بادیگارد در پاسخ به سئوالی درباره حس و حال آرمانخواهانه و دهه شصتی فیلم گفت: بله این موضوع کاملا آگاهانه بود و من دلتنگ آن روزها هستم. چرا که خالص‌ترین روزها و شفاف‌ترین لحظه‌ها را در آن برهه زمانی داشتیم.

حاتمی‌کیا در مورد میزان احتمال برنده شدن سیمرغ در جشنواره و رقبای خود تصریح کرد: ما با همه این‌ها دوست هستیم و رقابت فقط یک موضوع درون‌جشنواره ای و یک فرض هنری است. امسال فیلم‌های خوبی دیده‌ام و فیلمهایی که با زحمت کار شده‌اند.

حاتمی‌کیا درباره ادامه مسیر فیلمسازی خود در ادامه آژانس شیشه‌ای و بادیگارد گفت: این یک قاعده نیست که این مسیر را بخواهم ادامه بدهم. یک وقتی ممکن است احساس کنم که یک موضوعی راباید صریح بگویم و آن را می‌گویم. یک سری فیلمها هست که مانیفست است و تعریفی برای خودش دارد. فیلم هایی که مانیفستی است این بحث ها را هم دارد.

یکی از خبرنگاران از حاتمی کیا پرسید که شنیده شده شما در جشنواره سال آینده با فیلمی مربوط به مدافعان حرم به جشنواره بیایید که وی پاسخ داد:‌ هیچ برنامه خاصی در این موضوع ندارم و هیچ چیز مشخص نیست.

کارگردان سینمای ایران  ادامه داد: ای کاش توری برای دوستان فیلمسازمان بگذارند تا با فضایی مانند سوریه از نزدیک آشنا بشوند، البته می‌دانم که این موضوع بسیار سخت است، و شرایط امنیتی خاصی دارد اما کاش امثال قاسم سلیمانی ها شرایطی را فراهم می‌کردند که چنین اتفاقی بیفتد.

حاتمی کیا در پاسخ به تسنیم گفت: این که گاهی اوقات گفته می‌شود از فیلمهای مربوط به سوریه حمایت کافی نمی‌شود به نظر من بهانه است. من این راقبول ندارم و هرکسی که می خواهد در این رابطه فیلم بسازد باید بجنگد و برای فیلمش تلاش کند،‌ حتی اگر پسر من باشد. آنهایی که نمی جنگند و سفارشی فیلم می سازند معمولا فساد می‌کنند. ما به عنوان فیلمساز باید یاد بگیریم که بجنگیم و به هر نحوی فیلم مان را بسازیم.

ارسال نظر

اخبار استان
آرشیو
اخبار کشور
آرشیو